Vad är lektiner ? – En djupdykning i ämnet

Ordet ”lektin” missbrukas ofta inom Paleo-världen. Du hör fraser som ”spannmål är dåligt eftersom det är fullt av lektiner”. Även om detta i princip är sant är inte alla lektiner dåliga.

Lektiner är en stor klass av kolhydratbindande proteiner som finns i alla former av liv, inklusive människokroppen. Många typer av receptorer som är inbäddade i cellerna i våra kroppar är lektiner. En grupp proteiner som är viktiga för vårt medfödda immunförsvar, som kallas komplementproteiner (eftersom de ”kompletterar” inflammatoriska cellers verksamhet genom att tillhandahålla en rudimentär målinriktningsmekanism för denna annars ospecifika del av immunförsvaret), är lektiner. Det är därför som det är felaktigt att beteckna ett livsmedel som ”fullt av lektiner”, och det är den typ av fras som gör att Paleo-dieten kan utsättas för (berättigad) kritik.

I växter håller man fortfarande på att identifiera lektinernas roll, även om de verkar vara en del av växternas naturliga försvarsmekanismer och viktiga för fröernas överlevnad (varför lektiner tenderar att vara koncentrerade i växternas frön).

Lektiner är växtproteiner och försvarar växter

Många har lärt sig om lektiner sedan de populariserades i dr Gundry’s bästsäljande bok The Plant Paradox och bokens uppföljare. De finns i alla typer av medlemmar av växtriket, och de råkar vara ett av naturens bästa försvar mot alla hungriga djur (eller människor).

Alla lektiner är inte giftiga. Men många är det, och när du har en lektinintolerans vill du inte få i dig något av dessa växtproteiner, för konsekvenserna kan bli ganska allvarliga.

Du förstår, naturen har räknat ut allting. Växterna antar att om du äter något som gör dig sjuk, kommer du att undvika det nästa gång du är hungrig. Så genom att tvinga dig att få i dig skadliga lektiner har naturen skyddat sig själv.

Låt oss säga att du bestämmer dig för att göra din tarm en tjänst och sluta med gluten. Det kan hjälpa, men att anta en glutenfri diet löser inte alltid problemet.

Det beror på att många andra typer av icke-glutenhaltiga sädesslag kan innehålla andra typer av lektiner.

Och dessa lektiner kan orsaka smärtsamma eller obekväma fysiska reaktioner, bland annat:

● Matsmältningsproblem
● Läckande tarmar
● Uppblåsthet
● illamående
● Gas
● Diarré

Är alla lektiner dåliga?


Alla lektiner är inte dåliga, men vissa är det (eller kan åtminstone vara det). En undergrupp av lektiner som kan hittas i stora koncentrationer i frön av gräs (dvs. spannmål) och baljväxter har vissa egenskaper som kan göra dem mycket problematiska för människors hälsa, nämligen att:

De är svåra att smälta (detta leder till att de kan överfodra vissa arter av tarmbakterier och leda till tarmdysbios, som nu är kopplad till en rad olika hälsotillstånd),
De kan interagera med tarmbarriären och faktiskt skada de celler som bildar tarmbarriären eller öppna korsningarna mellan dessa celler (genetisk känslighet spelar en roll för i vilken utsträckning detta sker i din kropp), vilket bidrar till utvecklingen av en läckande tarm (som nu är kopplad till en rad olika hälsoproblem).

De kan stimulera immunförsvaret (proportionellt till hur mycket som kommer in i kroppen och typ av lektin).
Det finns egentligen bara två klasser av lektiner som är kända för att vara problematiska för människors hälsa och som har ovanstående egenskaper. Den första kallas prolaminer (gluten är ett exempel på en prolamin), som kallas så på grund av sitt rika innehåll av prolin (en aminosyra). De andra kallas agglutininer (agglutininin från vetegroddar, lektin från kidneybönor och lektin från soja är exempel på agglutininer), som kallas så på grund av sin starka förmåga att agglutinera (eller få röda blodkroppar att klumpa ihop sig) (de råkar också vara rika på prolin). Fytohemagglutinin, även känt som kidneybönlektin.

Både prolaminer och aglutininer (det finns många många proteiner inom varje klass) påverkar den typ av bakterier som gillar att växa i din tarm (på ett negativt sätt, typiskt sett föredrar de att överfodra vissa stammar som E. coli). De är också mycket bra på att passera tarmbarriären och det finns faktiskt fyra kända mekanismer genom vilka prolaminer kan komma in i kroppen (varav en är beroende av genetisk känslighet och det förblir okänt om de andra tre förekommer hos alla eller varierar från person till person) och tre kända mekanismer genom vilka agglutininer kan komma in i kroppen (som verkar vara oberoende av genetik, även om det krävs fler studier). Inte alla dessa vägar in i kroppen skadar tarmbarriären, men vissa kan göra det (återigen kan genetisk mottaglighet spela en roll, men mer forskning behövs). Förresten bör jag nämna att de exakta mekanismerna för hur dessa proteiner kommer in i kroppen och eventuellt skadar tarmbarriären diskuteras i detalj i The Paleo Approach (på ett sätt som alla kan förstå med illustrationer, så låt inte heller det skrämma dig!). När dessa proteiner väl kommer in i kroppen interagerar de starkt med immunsystemet (vanligtvis stimulerar de inflammation, men det adaptiva immunsystemet kan också påverkas).

Skillnaden mellan prolaminer, agglutininer och lektiner i allmänhet är anledningen till att du kommer att se fler och fler människor inom Paleo-gemenskapen använda termen ”toxisk lektin” eller vara ännu mer specifik och använda termerna prolamin och agglutinin. Men även inom dessa två klasser är vissa prolaminer och agglutininer mer skadliga än andra.

Agglutininerna i många typer av baljväxter kan till exempel minskas genom blötläggning, groddning och fermentering och till stor del inaktiveras av värme, särskilt vid långvarig tillagning. Koncentrationen av agglutininer i olika typer av baljväxter varierar dramatiskt. Baljväxter med ätbara baljor som gröna bönor, sockerärter och sockerärter är i allmänhet tillåtna i en Paleo-diet eftersom koncentrationen av agglutininer är låg och eftersom agglutininernas instabilitet i dessa baljväxter innebär att de vanligen blir inaktiva vid tillagning. I andra typer av baljväxter (soja och jordnötter är de största bovarna, men även vissa typer av torkade bönor som kidneybönor) är agglutininerna mycket motståndskraftiga mot inaktivering och nedbrytning. Agglutinin från vetegroddar är så motståndskraftigt mot deaktivering även genom traditionella metoder för livsmedelsberedning att det till och med när det konsumeras som en del av maten räknas som en biologiskt aktiv förening i våra matsmältningskanaler (det skulle inte vara en normal klassificering för ett protein i livsmedel!).

Det finns inga omfattande studier som mäter mängden eller de olika typerna av prolaminer och agglutininer i olika sädesslag och baljväxter eller deras stabilitet med olika matberedningsmetoder. Tills dessa detaljer är bättre kända, utelämnar Paleo-dieten alla spannmål och baljväxter (med undantag för dem med ätbara baljor som redan nämnts) på grund av de potentiellt skadliga effekterna av prolaminer och agglutininer på människors hälsa. Det hjälper inte heller att dessa är livsmedel med hög glykemisk belastning, med ofullständigt protein som är svårare att smälta än animaliskt protein, och med lägre täthet av vitaminer, mineraler och antioxidanter än frukt och grönsaker (vilket är vad Paleo-dieten rekommenderar att man konsumerar i stället för spannmål och baljväxter, och något som jag personligen känner mig mycket passionerat för att inkludera i stora mängder i min egen kost).

Så nu vet du att det är mer korrekt att säga ”Jag äter inte spannmål eftersom de innehåller prolaminer och agglutininer”… även om det erkänns att det inte rullar lika lätt på tungan!

Lektiner – en närmare titt

Lektiner är alltså proteiner som hjälper växter att skydda sig själva. Men vad är de egentligen?

För vetenskapsmännen där ute är en lektin ett ”kolhydratbindande protein av icke-immunt ursprung som agglutinerar celler”. Men för oss andra – som läser dessa ord och ser bara rappakalja:

Ett lektin är en typ av protein (känsligt för olika sjukdomar, bakterier och virus) som tvingar kolhydrater (socker, stärkelse och fibrer) att klumpa ihop sig och till och med fästa vid vissa celler i din kropp när du äter dem.

Vad händer i min mage när jag äter lektiner

När du äter ett frö, en viss typ av spannmål eller till och med skalet på en frukt eller grönsak, så spanar lektinerna inuti det efter sockerarter i din kropp. Inte bara det, de letar efter de som de lättast kan fästa vid.

De gillar särskilt att ta tag i sialinsyra – en typ av socker som finns i hjärnan, tarmen, nervvävnad och till och med i mänsklig mjölk. Denna otroliga förmåga att fästa sig vid sockerarter och binda kolhydrater ger lektiner namnet klibbiga proteiner.

Men här är varför klibbiga proteiner är så viktiga – de stör den normala funktionen hos den person som äter dem. Ofta kan lektiner stå i vägen för viktiga celler som kommunicerar med varandra. Och när det händer är kroppens reaktion vanligtvis inflammation eller någon annan typ av reaktion på toxicitet, som illamående, diarré eller kräkningar. Ett avbrott i cellkommunikationen kan också resultera i symtom som trötthet eller glömska.

Förutom att orsaka matsmältningsproblem kan lektinernas klibbiga natur göra att de kan gripa tag i och smälta samman skadliga bakterier och virus. Inte bara det, utan lektiner kan faktiskt hjälpa dessa bakterier och virus att hålla sig fast vid de celler i kroppen som de letar efter. Så i vissa fall kan personer med lektinkänslighet också bli sjuka eller infekterade oftare än personer utan känslighet.



Läs mer & källor:
https://drgundry.com/lectin-guide/
https://www.quora.com/What-is-lectin

Add a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *