Kategorier
Uncategorized

Hur länge ska broccoli koka?

Broccoli är en av våra nyttigaste grönsaker och det går fort att tillaga det. Du behöver endast koka upp vatten, hälla i lite salt och koka i ungefär 2 minuter under lock.

Efter det är din broccoli klar för att ätas. Häll av vattnet i ett durkslag så kan du lägga dem direkt på tallriken. Kanske tillsammans med en annan sallad eller bara så som den är.

En otrolig grönsak

Broccoli innehåller så mycket nyttiga saker att det är svårt att räkna upp alla. Dessutom är den ju så god.

Till att börja med så innehåller den en exceptionellt hög del vitamin K som hjälper till att ge dig starka ben. Tillsammans med kalcium som också finns i broccoli så bidrar denna grönsak till minskad risk för benskörhet.

Dessutom innehåller broccoli mycket vitamin C som hjälper till att stärka immunsystemet och ge starkare tänder. Många fler hälsoaspekter går att finna hos broccoli. Vissa studier visar på att broccoli hjälper minnet och hjärnan att fungera längre upp i åldern och att broccoli även kan hjälpa till att sänka blodsockret. Det gör det till en ypperlig grönsak för diabetiker.

Historien i Sverige

Det kan vara svårt att spåra historien av grönsaker men det är fastslaget att romare och greker åt broccoli så tidigt som för 2000 år sedan. Det finns vissa rön som hävdar att den odlades i Sverige under vikingatiden och att vikingarna åt broccoli men inga hårda bevis finns.

Det var i stället i slutet av 1950-talet som broccoli började bli en populär gröda då den importerades från USA som mycket annat i vår kultur. Det är ganska enkelt att odla broccoli även på våra breddgrader. Den behöver bara en hel del vatten och värme men kan odlas i nästan hela landet.

Att odla Broccoli

Vill du odla broccoli så är det en god idé att plantera föret inomhus i april eller maj beroende på var du bor någonstans. När det sedan har blivit varmare ute och det inte är någon som helst risk för frost så kan du plantera ut din planta. Tänk på att den blir ganska stor och behöver som sagt en hel del vatten och värme.

Broccoli tycker inte om att torka ut. Det är en del av kålfamiljen vilket gör att i stort sett hela plantan är ätlig. Det ser man inte i butiken men broccoli får stora blad vilka påminner om all annan slags kål och dessa blad är nästan lika goda att ha i matlagning som själva plantan.

Det största bekymret med att odla broccoli är dock skadeinsekter som gärna lägger larver i plantan och gör att det blir missväxt. Till exempel vitfjäril eller kålfjäril. Det finns produkter som kan hjälpa till att skydda plantan mot detta.

Tips när du ska frysa in broccoli

Om du odlar broccoli och får för mycket över så går den utmärkt att frysa in. Då är det bästa att du förväller den lite innan. Förvälla betyder att du kokar den hastigt. Glöm inte att skaka bort allt vatten från broccolin innan du lägger in den i frysen. Iskristallerna som annars bildas är inte bra för grönsaken.

Finns att hitta överallt

Broccoli finns att hitta i butik året runt. Det är bara under sommarhalvåret som det finns svensk broccoli dock. Annars är den oftast importerad från något av medelhavsländerna som Spanien där odling av broccoli går utmärkt hela året om. Det finns inget slut på vad broccoli kan användas till. Jag använder det som sallad, i gratänger men också i grytor och ibland friterad som snacks. Den är så nyttig och god att det är svårt att låta bli att alltid ha en hemma.

Kategorier
Uncategorized

Hur länge ska man koka ägg?

Att koka det perfekta ägget är nödvändigt för den perfekta frukosten och det lättaste är att du håller koll med en timer. Låt vattnet koka upp och lägg därefter i äggen för undvika att de spricker.

Dessutom så värms olika spisar upp olika snabbt så därför är det olika tider som gäller. Det är bättre att vänta tills dess att vattnet kokar innan du försiktigt lägger ner äggen med hjälp av en sked eller liknande. Storleken på ägget har viss inverkan på hur länge det ska koka, men generellt så går det att säga att för ett medelstort ägg så ska du koka:

5 minuter för löskokt
6 minuter för mjukkokt
8 minuter för hårdkokt

Om ägget är större så får du lägga till ungefär en minut och detsamma om ägget är av modell mindre. Då får du dra av en minut.

Ett nyttigt livsmedel

Ägg är ett av våra viktigaste livsmedel. Få livsmedel innehåller så många nyttigheter som ett ägg. Ägg är speciellt nyttiga för att de innehåller en stor mängd protein vilket är extra bra för att bygga muskler. Så om du tränar och vill bli starkare så borde ägg vare en självklar del av din kost.

Ägget är även fyllt av mineraler, vitaminer och bra fetter. Det enda som saknas i ägget är kolhydrater. Annars är det ett komplett livsmedel. Hela ägget är bra och varken äggulan eller äggvitan är nyttigare än det andra. De kompletterar varandra bra så ät hela ägget och du kommer få i dig mycket av det du behöver. Det finns inga kända risker med att äta för mycket ägg.

Många olika sätt att äta ägget på

Varför ägg är så populärt i nästan alla kulturer finns det inget enhälligt svar på men flera olika faktorer bidrar. Dels för att det som beskrivet ovan är nyttigt men också för att det är relativt billigt. Speciellt om du har egna höns då du antagligen kommer att få mer ägg än du klarar av att äta upp. En höna lägger i genomsnitt mellan 150 och 200 ägg om året så det behövs inte så många för att klara hushållets behov hos en medelstor familj. Det finns så många sätt att tillaga ägg på och därför passar det i stort sett i alla världens kök.

Det vanliga kokade ägget är essentiellt för många på frukostbordet. Jag hade inte klarat mig utan det. Det eller att steka ägg på frukostbrödet ger en god start på dagen. Även på finare restauranger används ägg i stor skala i gratänger, pocherat eller i olika bakverk. Ägg finns överallt och i massvis av saker som vi inte tänker på.

Svårt att pilla av skalet

Vi har alla varit med om att efter att vi har kokat vårt ägg så är det svårt att pilla bort skalet. Det känns som att halva ägget fastnar i skalet och kvar blir bara en bråkdel av ägget. Det är faktiskt ett tecken på att ägget är väldigt färskt. Ju färskare det är ju svårare blir det att skala efter att det är kokat. Att äta ett gammalt ägg är dock svårt och de klarar sig i flera månader i kylskåpet.

Om ägget är gammalt så kommer du att känna det på lukten när du knäcker det. Det kan jag lova dig. Ett säkert sätt för att kolla ifall ditt är gammalt är att lägga det i vatten. Flyter det upp till ytan så är det gammalt. Om det sjunker så är det ätbart. Skulle det stanna någonstans i mitten så går det fortfarande att äta men bör ätas så snart som möjligt.

Kategorier
Uncategorized

Måste man koka färsk brysselkål?

Nej, färsk brysselkål behöver inte kokas. Det går alldeles utmärkt att äta både brysselkål och annan kål för den delen utan att tillaga den.

Många gillar att äta rå brysselkål, andra föredrar att använda den i olika maträtter, kokt eller på annat sätt, det är en smaksak.

Vi har alla en mage som fungerar lite olika från grannen i huset bredvid oss. Är du väldigt känslig mot mat som kål kanske du behöver tillaga den underlätta för din matsmältning.

Tänk också på att det kan vara en vanesak för din mage att ta hand och bryta ner om saker du äter. Var inte för snabb att dra slutsatser om det inte är helt uppenbart att du har svårt för okokt brysselkål. Du kan alltid prova dig fram.

Minstingen i kålfamiljen

Det finns många sorters kål i den stora kålfamiljen, till exempel vitkål, blomkål, grönkål och broccoli. Släktet kål heter Brassica oleracea på latin. Färg, form och storlek skiljer sig åt mellan de olika sorterna och brysselkålen, som också kallas rosenkål, är minstingen i familjen. Brysselkålen odlades ursprungligen i Belgien och kom därför att uppkallas efter huvudstaden Bryssel.

Kål har odlats i Sverige under lång tid och har haft stor betydelse i kosthållningen på många sätt. Den går bra att lagra och är väldigt nyttig eftersom den är mineral- och vitaminrik. Alla sorters kål innehåller mycket kalcium, järn, fibrer och C-vitaminer, så även brysselkål. Dessutom är kål i alla dess former gott, eller hur?

Om du är intresserad av att ta reda på vad den senaste vetenskapen säger om kost, däribland kål och hälsa, så finns det mycket att läsa på nutritionfacts.org. Det är en strikt icke-kommersiell, vetenskapligt baserad publik tjänst, som tillhandahålls av Dr Michael Greger på engelska och spanska.

Brysselkål blir ungefär 70–80 centimeter hög och två till tre år gammal. Den har många små huvuden, sidoknoppar, på samma stjälk och de utvecklas efter det första året. Brysselkålen är härdig och kan stå ute hela vintern. Smaken blir till och med bättre efter några ordentliga frostnätter.

Rå brysselkål eller kokt?

Vi behöver äta mycket frukt och grönsaker varje dag för att må bra. Livsmedelsverket rekommenderar fem nävar grönsaker om dagen och extra nyttigt är det med kål, morötter och spenat. Det är också billig mat vilket ju också är en fördel!

Är det bäst att äta råa eller upphettade grönsaker för att få ut så mycket näring som möjligt? Det beror på. Mest C-vitamin får du i dig om du äter råa grönsaker, frukt och bär. Vattenlösliga vitaminer förstörs om grönsaker kokas för länge och i för mycket vatten. Men för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig betakaroten, som är förstadiet till vitamin A och som finns i morötter och gröna blad, så behöver de hettas upp med lite fett.

Tänk på att inte slänga bort kokvattnet när du har kokat grönsaker. I det har mycket av grönsakernas vattenlösliga vitaminer samlats och vattnet kan användas exempelvis till buljong, såser, soppor och grytor.

Vad du kan göra med brysselkål

Brysselkål kan, som tidigare sagts, ätas rå – gärna tunt, tunt hyvlad eller blad för blad i en sallad. Ett tips är att hälla en blandning av olivolja, citronsaft/zest, salt och peppar över finstrimlad brysselkål. Låt marinera i minst 10 minuter och tillsätt mandlar eller en blandning med nötter precis innan serveringen.

Brysselkål kan kokas och serveras som den är tillsammans med andra rätter. De små huvudena ska inte kokas för länge bara. Då tappar de sin spänst och många av de nyttiga vitaminerna förloras. Men att koka brysselkål är inte det enda man kan göra. Tvärt om! I kokböcker och på nätet finns en uppsjö av recept och förslag på hur brysselkålen kan nå kulinariska höjder.

Brysselkål kan wokas, ugnsrostas, gratineras och stekas – på ledden och på tvären – och den kan användas med pasta, på pizza, till potatis och ris. Användningsområdena är obegränsade. Brysselkålen kan ha ”huvudrollen” eller spela en ”biroll”, som komplement till andra rätter och den passar bra både till vardags och till fest. Många är de som absolut inte vill vara utan den på julbordet – rå i en sallad eller kokt!